pozycjonowanie i optymalizacja treści

Pozycjonowanie i optymalizacja serwisu (SEO – ang. Search Engine Optimization) – ogół działań podejmowanych w celu podwyższenia pozycji strony internetowej w rezultatach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.

Cel i zastosowanie

Celem pozycjonowania serwisu internetowego jest nadanie mu takich właściwości i parametrów, które ułatwiają proces indeksacji stron przez roboty, a także optymalnie spełniają wymagania algorytmów wyszukiwania, tak, aby wzrósł priorytet strony podczas formowania wyników wyszukiwania dla odpowiednich zapytań. Optymalizacja treści i kodu to pierwszy i podstawowy etap procesu pozycjonowania strony, dlatego jej zastosowanie jest tożsame z celem samego pozycjonowania – wprowadzeniem serwisu na uprzednio ustalone pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania (TOP 1, TOP 3, TOP 5, TOP 10 itp.).

Rodzaje pozycjonowania

Pozycjonowanie i optymalizację serwisu poprzedza obowiązkowy audyt serwisu, podczas którego wypracowywane są rekomendacje dotyczące optymalizacji treści i kodu oraz sposobów jej realizacji. Wykonanie zadań postawionych podczas audytu może odbywać się poprzez działania on-site oraz off-site.

Działania ze stroną (on-site):

Rozmieszczenie kluczowych fraz, zgodnych z tematyką serwisu, na poszczególnych jego stronach.
Przeredagowanie starej, bądź napisanie nowej treści strony z zachowaniem koniecznych parametrów (unikalność i objętość tekstu, zagęszczenie i rozmieszczenie słów kluczowych, linków, ustrukturyzowanie tekstu, rozdzielenie tekstu tytułami i podtytułami itp.).
Zredagowanie meta znaczników title (dla każdej strony zgodnie z frazami kluczowymi, które są dla niej pozycjonowane) i description (krótki opis zawartości strony).
Skorygowanie kodu źródłowego i poprawienie w nim błędów.
Optymalizacja projektu serwisu pod kątem szybkości ładowania się jego stron w przeglądarce użytkownika, odczytywania ich przez różne przeglądarki, adekwatności stylu wykonania do tematyki strony, wybór czcionek, przypisywanie tagów alt do obrazów, umieszczonym na stronach serwisu itp.
Optymalizacja usability: nawigacja na stronie powinna być jak najwygodniejsza dla użytkownika. Organizacja ogólnej struktury i zasad nawigacji dla całego serwisu.
Linkowanie wewnętrzne stron serwisu: stworzenie struktury krzyżowych linków.

Działania poza stroną (off-site):

Dodanie URL serwisu do wyszukiwarek, katalogów, przypisanie go, w razie konieczności, do danego regionu.
Zdobywanie linków przychodzących zewnętrznych (backlinków) rozmieszczonych na innych serwisach o odpowiedniej tematyce. Korekcja posiadanych już linków przychodzących: usunięcie zbędnych linków, pochodzących z słabej jakości stron oraz niedziałających.
Rozmieszczenie wpisów, artykułów, postów, opinii itp. z linkiem do strony na innych serwisach w celu podwyższenia widzialności serwisu.
Zlikwidowanie potencjalnych przyczyn mogących spowodować nałożenie sankcji ze strony wyszukiwarek.

Rozdzielenie metod pozycjonowania według kolorów
Wszystkie działania podejmowane przez pozycjonerów w celu podwyższenia pozycji strony w rankingach wyszukiwarek, można podzielić na trzy grupy:

Białe metody pozycjonowania

(White Hat SEO) W ich skład wchodzą działania zmierzające do podwyższenia popularności serwisu wśród użytkowników interentu, zapewnieniem im interesujących, autorskich i unikalnych treści z minimalnym zagęszczeniem słów kluczowych, zwiększeniem ilości naturalnie pozyskanych linków (np. poprzez dodawanie do tematycznych katalogów).

Szare metody pozycjonowania

(Grey Hat SEO) Szare pozycjonowanie to tworzenie treści strony z wysokim zagęszczeniem słów kluczowych, doorway pages, tworzenie serwisów zapleczowych, tak zwanych ?zapleczówek?, które następnie są linkowane z pozycjonowanymi serwisami.

Czarne metody pozycjonowania

(Black Hat SEO) Dopuszcza szerokie użycie doorway pages, treści, która jest tylko widoczna dla robotów wyszukiwarek, tzw. cloaking. Serwisy, które zostały przyłapane na stosowaniu takich metod są banowane przez wyszukiwarki (usunięcie z indeksu wyszukiwarki).