10 podstawowych zasad dobrego SEO

  1. Tytuł strony.
    Nie zostawiaj tagu title pustego, ponieważ <title>Tutaj musi być tytuł!</title> informuje o treści strony i jest wyświetlany na pasku przeglądarki i w zakładkach. Musi być krótki, zwięzły i zawierać główne słowa kluczowe.   
    Nie należy też na każdej z podstron wpisywać wyłącznie ogólnikowego tytułu strony głównej, co można porównać do tytułowania każdego rozdziału książki tytułem owej książki! Innym częstym błędem jest zostawianie automatycznie wygenerowanego tytułu przez edytor typu Untitled lub New Page, a przecież nikt nie przeszukuje internetu w poszukiwaniu new untitled page.  Tytuł podstrony musi możliwie najtrafniej opisywać jej zawartość.

     

  2. Prezentacja ważnych informacji.
    Obrazki, i flash są świetnymi narzędziami do uatrakcyjnienia wyglądu strony, jednakże nie powinny być wykorzystywane do prezentacji istotnych informacji takich jak nagłówki czy słowa kluczowe w tekście. Wynika to z tego, że roboty nie potrafią odczytać grafik.
    Najlepiej używać statycznego tekstu najczęściej jak to możliwe.

     

  3. Linki.
    W dobie dzisiejszych silników wyszukujących dobre linki to warunek konieczny wysokiej pozycji, ale nie wystarczający, ponieważ składa się na to wiele czynników (mowa o linkach wewnętrznych na podstrony witryny)! Dobry link musi mieć szczegółowy anchor text.
    Anchor text to tekst w tagach <a></a> – anchor tag. Informuje on roboty o „treści” strony, do której prowadzi. Ze względu na budowę dzisiejszych silników wyszukiwarek (search engines) ma kluczowe znaczenie dla wyniku, dlatego warto utworzyć mapę witryny.
    Ogólnikowy anchor text typu Page1, Next, lub kliknij tutaj  nie pomaga w SEO. Najlepiej jeśli anchor text podobnie jak atrybut alt w przypadku obrazków zawiera ważne keyword’y.
    Dodatkowo należy pamiętać, aby nie osadzać linków w skryptach java, flashu, gdyż roboty mają problem z odczytaniem ich.

     

  4. Poprawny kod HTML.
    Zawsze należy zamykać tagi, nie wolno ich przeplatać, czyli trzeba najpierw zamknąć wewnętrzny, potem zewnętrzny tag. Atrybuty muszą mieć poprawne nazwy i wartości i być osadzone w odpowiednich tagach. Najlepiej do zbadania poprawności użyć walidatora. Plusem jest jeśli kod jest krótki, dlatego warto stosować style CSS.

     

  5. Poprawna struktura strony.
    Chodzi tu głównie o umieszczanie nagłówków w kolejności, czyli pierwszy jest <h1></h1>, potem <h2></h2> itd. oraz struktury linków w odpowiedniej hierarchii. Na marginesie warto dodać, że roboty mają problem z indeksacja stron zawartych w ramkach. Lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie funkcji include w php, zamiast framki HTML.

     

  6. Słowa kluczowe – keywords.
    Słowa kluczowe muszą być zgodne z treścią strony i pojawiać się w niej lub chociaż w alt obrazków, nie wspominając o anchor text. Jak je dobrać? Najpierw zastanówmy się jakie słowa użyliby internaucie, aby znaleźć treści zawarte na naszej stronie. Później, już po wrzuceniu na serwer warto użyć narzędzi SEO i zoptymalizować słowa kluczowe. Wskazówka: jeśli mamy dużą konkurencję lepiej użyć mniej popularnych, ale bardziej szczegółowych słów w keywords.

    Załóżmy, że robimy stronę na temat kuchni włoskiej, gdzie chcemy zamieścić przepisy i podzielić się własnymi doświadczeniami w gotowaniu. Słowa kuchnia i włoska będą sensownym rozwiązaniem, lecz to za mało dla tak popularnego tematu. Aby nasza stronka znalazła się w pierwszej dziesiątce musimy być sprytniejsi i wpisać bardziej szczegółowe keyword’y np. calzone, spaghetti bolongeze, pizza itp.
    Aby sprawdzić wpływ danych słów kluczowych na pozycję w wyszukiwarce można skorzystać z narzędzi typu keyword difficulty tool.

  7. Nie zapychaj keyword’ów i nie ukrywać tekstu w tle.
    Obie metody mają na celu podnieść wynik naszej strony w mało wyszukany sposób.
    Co oznacza zapychanie keywordów, otóż tyle, że używa się słów kluczowych, które nie występują i nie mają żadnego pokrycia w tekście, a są wyżej punktowane przez silniki wyszukiwarek.
    Ukrywanie tekstu polega na nadawaniu takiego samego kolory tekstu i jego tła , aby nie był widoczny dla internauty, a wyszukiwarki go odczytały .
    Nie można stosować tych metod bo są nadużyciem i mogą doprowadzić do usunięcia strony w wyników wyszukiwania.

     

  8. Atrybuty alt w tagach img.
    Atrybut alt jest ważny, bo informuje roboty wyszukiwarek o treści obrazka i może pomóc w osiągnięciu wyższego wyniku.
    Należy zawsze wypełniać alt, najlepiej krótkimi opisami z odpowiednimi keyword’ami, ale nie zapychać(punkt powyżej).

     

  9. Szczegółowe nazwy plików.
    Odnosi się to zarówno do obrazków jak do nazw plików html i innych umieszczanych na stronie www. Nazwy te, podobnie jak w powyższych przypadkach, muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe ze strony, na której się znajdują oraz oczywiście określać zawartość pliku (robot tego nie jest w stanie ocenić, ale internauta korzystający np. z wyszukiwarki grafiki tak), więc zamiast 01.jpg lub page1.html lepiej użyć bolid-f1.jpg i bolid-f1.html.

    Ważne: do oddzielania słów w nazwach plików najlepiej używać myślników „-„, zamiast spacji lub podkreślnika”_”. Wynika to z tego, że silniki wyszukiwarek lepiej interpretują zlepek słów połączonych myślnikami.

  10. Linki do szarej strefy.
    Za wszelką cenę unikaj linkowania do stron rzekomo podnoszących wynik oraz do serwerów spamowych i stron ze „złych okolic” sieci,  ponieważ takie linki mogą doprowadzić do zbanowanie twojej strony przez robota.